Bedrijfsduurverlenging kerncentrale Borssele
Kerncentrale Borssele heeft een vergunning om tot 2033 energie op te wekken. De Nederlandse regering liet in 2022 weten dat ze wil dat de kerncentrale langer openblijft. Dat kan alleen als het veilig is en als de Kernenergiewet gewijzigd wordt. Pas nadat de wet is gewijzigd, kan eigenaar EPZ een vergunning aanvragen om de kerncentrale langer open te houden. Als ANVS beoordelen we vervolgens de veiligheid van de aangevraagde bedrijfsduurverlenging via onderzoeken en de vergunningaanvraag.
2 voorwaarden
Er zijn 2 voorwaarden voor de bedrijfsduurverlening van kerncentrale Borssele:
- Wettelijk toegestaan: om kerncentrale Borssele langer open te houden, is een verandering van de Kernenergiewet nodig. In het bijzonder artikel 15a. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een wijziging van de wet voorbereid. De Tweede Kamer en Eerste Kamer beslissen hierover. Pas als de Kernenergiewet is aangepast, kan EPZ een vergunningaanvraag indienen voor de bedrijfsduurverlenging.
- Veiligheid: EPZ moet onderzoeken of het veilig is om de centrale langer te gebruiken. Wij stellen voorwaarden aan de onderzoeken hierover en controleren vervolgens de resultaten. Een belangrijk onderwerp dat onderzocht wordt is bijvoorbeeld hoe EPZ ervoor zorgt dat een oudere kerncentrale veilig blijft (verouderingsmanagement). Langdurig gebruik (long term operation) en de eisen die daarbij horen, is een ander onderwerp. EPZ moet laten zien dat de kerncentrale aan dezelfde veiligheidseisen blijft voldoen, ook met de langere bedrijfsduur. Daarnaast blijft het principe van ‘continu verbeteren’ van de veiligheid een belangrijk uitgangspunt. Er moet dus ook onderzocht worden waar nog maatregelen mogelijk zijn die de veiligheid verder verhogen. Uiteindelijk brengen wij een oordeel uit over de veiligheid van de verlenging. Dat doen we bij de beoordeling van de verplichte vergunningaanvraag.
Ook het Convenant Kerncentrale Borssele uit 2006 moet worden aangepast. In deze overeenkomst staan afspraken tussen de Rijksoverheid en EPZ op een rij. Een van die afspraken is dat EPZ de centrale op zijn laatst sluit op 31 december 2033.
Vergunningprocedure
Voor de bedrijfsduurverlenging volgt EPZ de uitgebreide procedure met milieueffectrapport (MER) van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dit proces bestaat uit 2 fases: het vooroverleg en de vergunningaanvraag zelf.
ANVS vroeg betrokken: vooroverleg gestart
Of de aanpassing van de Kernenergiewet er komt is nog niet duidelijk. Toch zijn wij in augustus 2025 al gestart met het vooroverleg voor de vergunningaanvraag tot bedrijfsduurverlenging. Anders is het niet haalbaar om daarvoor op tijd een vergunning te verlenen. Bekijk de startnotitie voor meer informatie.
In het vooroverleg bespreken wij met EPZ wat er in de vergunningaanvraag moet staan. Ook geven we aan hoe we de vergunningaanvraag beoordelen. We bespreken alle belangrijke onderdelen van de vergunningaanvraag. Vervolgens kan EPZ zorgen voor een complete, kwalitatieve aanvraag. Wij kunnen die dan goed beoordelen binnen de wettelijke termijnen.
Vergunningaanvraag in 2027
De verwachting is dat EPZ de vergunningaanvraag voor de bedrijfsduurverlenging halverwege 2027 indient. Wij beoordelen dan eerst de ‘ontvankelijkheid’: heeft de aanvraag eigenlijk wel kans van slagen?
2 EPZ-onderzoeken
In de vergunningaanvraag moet EPZ laten zien dat kerncentrale Borssele veilig langer open kan blijven. Vóór de aanvraag doet EPZ daarom 2 onderzoeken:
- Een onderzoek dat aantoont dat EPZ ervoor kan zorgen dat kerncentrale Borssele bij een bedrijfsduurverlenging net zo veilig blijft als nu. In Basisdocument Safety Demonstration staat hoe EPZ dit onderzoek wil uitvoeren.
- Een evaluatie volgens de systematiek van de periodieke veiligheidsevaluatie. Deze evaluatie onderzoekt ten eerste of kerncentrale Borssele voldoet aan de veiligheidseisen. Ten tweede komt erin welke maatregelen EPZ kan nemen om de veiligheid verder te verhogen. De aanpak staat beschreven in Basisdocument PSR LTO-2 (afkorting van Periodic Safety Review for Long Term Operation-2).
Uw reactie geven
Nederlandse inwoners en organisaties kunnen op verschillende momenten in het proces reageren. Dat geldt ook voor inwoners en organisatie uit omliggende landen, vooral België en Duitsland. Via nieuwsberichten besteden we daar aandacht aan en geven we uitleg over de laatste ontwikkelingen. We publiceren dan ook steeds de documenten die bij de vergunningaanvraag horen (bekijk daarvoor de rij ‘Producten’ in de tabellen hieronder).
Fase 1: vooroverleg
Periode | Gebeurtenis | Producten | Informatie- en reactiemomenten |
---|---|---|---|
Augustus 2025 | Start vooroverleg met EPZ |
ANVS: |
Nieuwsbericht |
Oktober 2025 | Internetconsultatie veiligheidsevaluatie voor bedrijfsduurverlenging |
ANVS: EPZ: |
|
Verwachting: 2027 | Beoordeling van de aanvraag met onderbouwende documenten |
ANVS:
|
Nieuwsbericht |
Fase 2: vergunningaanvraag
Periode | Gebeurtenis | Producten | Informatie- en reactiemomenten |
---|---|---|---|
Verwachting: 2027 | Start vergunningprocedure |
ANVS:
EPZ:
|
Nieuwsbericht |
Verwachting: 2027 | Ontwerpvergunning |
ANVS:
|
|
Verwachting: 2028 | Definitieve vergunning |
ANVS:
|
|
Bekijk de uitgebreide procedure met milieueffectrapport (MER) voor meer uitleg over de stappen.
Documenten
-
Startnotitie vooroverleg langere bedrijfsduur kerncentrale Borssele na 2033
Deze startnotitie is opgesteld door de ANVS in het kader van het vooroverleg van een mogelijke aanvraag door EPZ voor verlenging ...
-
Plan van aanpak EPZ (voorbereiding) aanvraag LTO 2-vergunning
EPZ is de eigenaar van kerncentrale Borssele. Hun plan van aanpak hoort bij de vergunningprocedure voor de bedrijfsduurverlenging ...
-
Basisdocument EPZ PSR LTO-2
In dit basisdocument voor de bedrijfsduurverlenging van kerncentrale Borssele staat een evaluatie beschreven volgens de ...
-
Basisdocument EPZ KCB LTO-2 Safety Demonstration
Voor de bedrijfsduurverlenging van kerncentrale Borssele is het nodig dat eigenaar EPZ een veiligheidsevaluatie doen. EPZ moet ...