Nederland is onderverdeeld in 25 veiligheidsregio’s. Veiligheidsregio’s werken onder andere aan (voorbereiding op) rampenbestrijding en crisisbeheersing. Zij doen dit op basis van een gemeenschappelijke regeling, maar hebben ook eigen verantwoordelijkheden en bevoegdheden.

Verantwoordelijkheden

Voor wat betreft rampen- en crisisbeheersing zijn de veiligheidsregio’s onder meer verantwoordelijk voor:

  • Inventarisatie van de risico’s van rampen en crises, en advisering van het bestuursorgaan dat bevoegd is hierover besluiten te nemen of beschikkingen af te geven.
  • Organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing, en inrichting en instandhouding van de informatievoorziening hierover.

Op de website veiligheid.org kunt u zien onder welke veiligheidsregio uw gemeente valt.

Wet veiligheidsregio's

De Wet veiligheidsregio's bepaalt dat het bestuur van de veiligheidsregio zich adequaat moet voorbereiden op risico’s waarmee men in de regio geconfronteerd kan worden. Het bestuur van de veiligheidsregio kan ervoor kiezen om ten behoeve van de adequate voorbereiding, in aanvulling op de generieke voorbereiding, meer specifieke plannen te maken voor een object of ramptype. Dit kan onder meer in de vorm van een rampbestrijdingsplan.

Bekijk de Wet veiligheidsregio’s.

Landelijk Crisisplan Straling

Het Landelijk Crisisplan Straling beschrijft hoe Nederland de crisisbeheersing organiseert. Veiligheidsregio’s en hulporganisaties gebruiken dit plan en werken het uit in regionale plannen en draaiboeken.

Preparatiezones

In het Landelijk Crisisplan Straling zijn preparatiezones vastgesteld waarin bepaalde maatregelen moeten zijn voorbereid. De omvang van deze zones is gebaseerd op een maatgevend ongevalsscenario, harmonisering met buurlanden en internationale inzichten. Zie hiervoor ook de interactieve kaart Nederlandse preparatiezones kernongeval. Klik op het onderste icoontje aan de linkerkant om de verschillende lagen aan en uit te kunnen zetten.

Veiligheidsregio's

Veiligheidsregio’s die een nucleaire installatie op hun grondgebied hebben of in hun directe omgeving, hebben - al dan niet gezamenlijk - een rampbestrijdingsplan opgesteld in aanvulling op het regionaal crisisplan. Zie het overzicht hieronder.

Een rampbestrijdingsplan wordt opgesteld na aanwijzing van de betreffende Veiligheidsregio. Het is geen wettelijke verplichting.
InstallatiePlanVastgesteld door
Kernkraftwerk Emsland

Rampbestrijdingsplan

Bijlagen

Veiligheidsregio’s Twente, Drenthe en IJsselland
Reactor Institute DelftRampbestrijdingsplanVeiligheidsregio Haaglanden
Kerncentrale Borssele en DoelRampbestrijdingsplanVeiligheidsregio's Zeeland en Midden-en West Brabant

Het plan voor de kerncentrale in Emsland wordt regelmatig geactualiseerd. Hierbij worden alle zeven veiligheidsregio’s betrokken, die binnen de 100 km zone rond de kerncentrale liggen (Groningen, Friesland, Drenthe, Flevoland, IJsselland, Noord- en Oost-Gelderland en Gelderland-Midden).

Veiligheidsregio’s zonder rampbestrijdingsplan nucleair

De regio’s zonder specifiek rampbestrijdingsplan nucleair zijn voorbereid op nucleaire incidenten middels:

  • hun eigen verplichte adequate voorbereiding op de risico’s van die regio;
  • aansluiting bij het rambestrijdingsplan van een buurregio;
  • de jodiumprofylaxe campagne van VWS;
  • aansluiting bij de nationale coördinatie van de crisisbeheersing bij kernongevallen (Landelijk Crisisplan Straling).

Risicoprofielen, crisisplannen en regionale beleidsplannen

Het regionaal risicoprofiel is bij wet een verplichting voor de Veiligheidsregio. Deze (en het daarvan afgeleide crisisplan en beleidsplan) moeten minimaal eens in de vier jaar geactualiseerd worden. Of de voorbereiding op een straling/nucleair incident in het profiel of plannen wordt meegenomen is een afweging waarvoor de veiligheidsregio verantwoordelijk is. De regionale risicoprofielen, de regionale crisisplannen en de regionale beleidsplannen van de Veiligheidsregio’s zijn via onderstaande tabellen beschikbaar.

Regio’s met gebieden die voorbereid dienen te zijn om schuilen en/of jodiumtabletten voor de bevolking tot en met 40 jaar als beschermingsmaatregelen te kunnen nemen bij een kernongeval

Het regionaal risicoprofiel is bij wet een verplichting voor de Veiligheidsregio. Deze (en het daarvan afgeleide crisisplan en beleidsplan) moeten minimaal eens in de vier jaar geactualiseerd worden.
VeiligheidsregioRisicoprofielCrisisplanBeleidsplan
TwenteRisicoprofiel

Crisisplan deel 1

Crisisplan deel 2

Beleidsplan
Noord-Holland NoordRisicoprofielCrisisplanBeleidsplan
HaaglandenRisicoprofielCrisisplanBeleidsplan
ZeelandRisicoprofielCrisisplanBeleidsplan
Midden- en West-BrabantRisicoprofielCrisisplanBeleidsplan
Brabant-ZuidoostRisicoprofielCrisisplanBeleidsplan

Regio’s waar voorbereidende maatregelen voor een kernongeval niet nodig zijn

Het regionaal risicoprofiel is bij wet een verplichting voor de Veiligheidsregio. Deze (en het daarvan afgeleide crisisplan en beleidsplan) moeten minimaal eens in de vier jaar geactualiseerd worden. Of de voorbereiding op een straling/nucleair incident in het profiel of plannen wordt meegenomen is een afweging waarvoor de veiligheidsregio verantwoordelijk is.
VeiligheidsregioRisicoprofielCrisisplanBeleidsplan
Zaanstreek-WaterlandRisicoprofielCrisisplanBeleidsplan
KennemerlandRisicoprofielCrisisplanBeleidsplan
Amsterdam-AmstellandRisicoprofielCrisisplanBeleidsplan
Gooi en VechtstreekRisicoprofielCrisisplanBeleidsplan